Welcome Guest ( Log In | Register )

Reply to this topicStart new topic
> Battlefield 4, spillerbasen en diskusjon om valgfriher gangner Server-nettsamfunnene?
svarstad
post 27 May 2013, 14:47
Post #1

Fenrik
Group: Members
Clan: Soldier
Clan role: Resurected Soldier

BF2: L.Svarstad
BF BC2: Salvatoy

Jeg vet ikke hva dere syns, så jeg tenkte jeg skulle spør.

Jeg ser nå at EA/DICE har annonsert at det kommer en tilleggspakke til bf4, som heter China Rising.

Er det et sykdomstegn i spill industrien at de allerede før testing og release er gjennomført, har begynt å annonsere ekstra pakker. Selv før noen har sett hvordan hoveddelen i spillet fungerer, altså multiplayer?

Jeg er ikke kritisk, men jeg syns det er snålt at det stadig blir mer og mer tilleggspakker og kjøp ditt og datt. Jeg syns det er litt kjedelig, fordi man blir sittende igjen med en hel haug med versjoner av et spill, og en spillerbase som blir
spredt tynt utover et rimelig stort spekter.

Ta feks alle game modes som finnes i BF3, kontra BF2 der det kun fantes Conquest. Sett at spiller basen består av 10000 personer (fiktivt tall)

Det vil jo si at i BF2 spilte 10000 personer conquest på forskjellige maps og størrelser.
Det vil si at det i BF3 spiller 1000 personer på hver game mode, (da har jeg sagt der fins 10stk gamemode, men der er egentlig 15, men forskjellen er minimal)

så kommer oppdeling på maps
der bf2 hadde vel ca 25x3 størrelser mens bf3 har 30x3.5 (har både 48 og 24 players, men brukes ikke så ofte, derfor .5)

Det vil jo si at i snitt spiller det 133 spillere pr mulige server setting i bf2
det vil også si at det spiller 9,5 spillere pr mulige server setting i bf3

også har jo vi hardcore, info only og normal og inf only hardcore som deler massen i 2 på bf2 og 3 på bf3, sånn røfflig

da står vi igjen med 66,5 spillere pr mulige serverinstilling på bf2
mens på bf3 sitter vi igjen med 3,1 spiller pr mulige server instilling.

Mulig matten er feil, men i hovedsak viser den et bilde om hva og hvordan ting utvikler seg og hvilke utfordringer som ligger til grunn.
Idag er det altså, med fiktive likestilte tall, 3 spillere som kobler seg opp på en random server. Vær obs på at startup på de fleste ligger på 4.
Det viser hvor utfordrende det er å drive en serverpark i dagens battlefield miljø. Det kommer ikke av seg selv, og det må jobbes steinhardt og
målrettet for hver eneste lille connection. Det at du kan søke på 1-5 ledige plasser i battlelog, gjør ikke ting lettere dersom en har en haug med tomme servere
som en ønsker å få opp populariteten på. Hele tiden være obs på hva som er de mest populære innstillingene i "markedet" og prøve å ha flest
mulig servere på dette planet, samtidig som vi forsøker å holde oppe et tilbud til alle spillere med store og små servere med forskjellige game modes.

Så tenker jeg, hva skjer videre? Det jeg ville frem til, var jo at siden de viser sine tilleggspakker allerede nå, så blir vel løpet noe av det samme, det vil si like mange ekstra pakker.
også, er det vel et uttalt mål, om mer valgfrihet opp mot modes, kit osv... Så en må jo anta at bruker massen kanskje blir splittet i enda mindre porsjoner i et BF4. Og det gir jo oss et lite varsel om at
vi må jobbe enda hardere i bf4 for å fylle servere kontra det vi har måtte gjort i bf3, og kanskje også kan det være lettere å bygge en fast brukerbase i bf3 enn det vil være å gjør i bf4.

noen som har noen tanker om dette? Evt vil betvile min matematikk? ;p

PS! om noen stusser på tallet 10.000, så viste det seg at det ble normale tall når en delte dem opp, tenkte å regne prosent eller promille først, men det ble så mange nuller bak komma.
Dette er bare billedlige tall, og ikke noe med realisme å gjøre, og en må også ta i betraktning at spiller base kanskje har økt i snitt i bf3, mot bf2, dog er det betydelig flere som eier bf3, men som ikke spiller det.

This post has been edited by svarstad: 27 May 2013, 14:50

--------------------

SAmuraiii!!!
Go to the top of the page

+Quote Post
Hellandsjo
post 27 May 2013, 19:19
Post #2

Personnel Department
Group: Personnel Department
BF2: Hellandsjo
BF BC2: Hellandsjo
BattleField 3: Hella

Ser poenget ditt Svarstad, og er enig. Skal ikke diskutere matten, men poenget er helt klart, blir vanskeligere å fylle opp alle servere, mulig de satser på at noen maps treffer publikum med storm, og at kjernen sentreres rundt dette. Uansett så virker det som man skal melke mest mulig, og dermed tilfredsstille flest mulig, er ikke lengre bare pc.

offtopic.gif
Savner BF2, der det enkle fungerte helt kanon i min verden. Enkelt å sette seg inn i, alle har stort sett de samme mulighetene og min spillegelde var optimal. Men erkjenner at tiden går framover, pc må oppgraderes, ja tiden er vel inne for BF4. Gleder meg!!

--------------------

DISCLAIMER: If you find a posting or message from me
offensive, inappropriate, or disruptive, please ignore it.
If you don't know how to ignore a posting, complain to
me and I will be only too happy to demonstrate... ;-)

+Quote Post
svarstad
post 27 May 2013, 20:40
Post #3

Fenrik
Clan: Soldier
Clan role: Resurected Soldier

BF2: L.Svarstad
BF BC2: Salvatoy

vi gleder oss i kor ;p

--------------------

SAmuraiii!!!

+Quote Post
knutlb
post 28 May 2013, 06:23
Post #4

Fenrik
Clan: |DiaR|
Clan role: Clan Leader

BF2: knutlb
BF BC2: knutlb

Gleder meg til å spille i Kina igjen.

Savner det fra BF2 2guns.gif

+Quote Post

Reply to this topicStart new topic
1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:

RSS Lo-Fi Version Time is now: 19th December 2018 - 00:20
Public TeamSpeak : speak.battle.no | Forum : forum.battle.no
Join the volunteer TV2 Battle.no team.